4-5 червня 2020 року в Тернопільському національному медичному університеті імені І. Я. Горбачевського проведена II Всеукраїнська науково-практична конференція «Мовна комунікація: наука, культура, медицина», організована колективом кафедри української мови і кафедри іноземних мов. Проходила конференція в онлайн-режимі у програмі Zoom.
У конференції взяло участь 70 науковців, у тому числі 41 співробітник університету, 15 викладачів Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, 1 викладач Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя, 2 викладачів Тернопільського національного економічного університету, 1 вчитель ЗОШ, 9 дослідників із Івано-Франківської, Вінницької, Донецької областей, а також представник Китайської народної республіки аспірант Лі Дан.
Учасники конференції розглянули актуальні проблеми мовної комунікації за такими напрямками:
1. Теоретичні основи мовної комунікації медичних працівників.
2. Професійне спілкування в полікультурному середовищі.
3. Розвиток комунікативної компетенції студентів медичних університетів.
4. Формування україномовної компетенції іноземних студентів.
5. Деонтологічні аспекти професійного мовного спілкування.
З вітальним словом від адміністрації університету до учасників звернувся проректор з наукової роботи Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського, заслужений діяч науки і техніки України, доктор біологічних наук, професор Іван Кліщ.
Спектр доповідей був досить різноманітним – від теоретичних основ мовної комунікації до практичних шляхів формування мовної компетенції у майбутніх медичних працівників.
Учасники конференції відзначили важливе значення мовної комунікації у професійній діяльності фахівців різних галузей та прийняли відповідне рішення. Акцентовано увагу на необхідності таких питань:
1. Вважати за доцільне систематично проводити науково-практичні конференції, присвячені питанням лінгводидактики, мовної комунікації, української мови за професійним спрямуванням, академічного письма.
2. Узагальнити досвід науковців щодо теоретичних і методичних аспектів української професійної мови; продовжувати роботу з написання підручників (у т.ч. електронних), навчальних посібників, методичних матеріалів із дисциплін лінгвістичного циклу.
3. Узагальнити досвід кафедр Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського щодо формування культуромовних умінь та навичок студентів, дистанційного навчання в умовах пандемії, підготовки відеолекцій.
4. З метою впровадження результатів дослідження в практику рекомендувати проводити спільні наукові дослідження з провідними науковцями НАН України, викладачами ЗВО.
5. Сприяти вдосконаленню змісту і методів викладання дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)» у медичних ЗВО як такої, що забезпечує формування професійної мовної культури, інтелектуального потенціалу майбутніх лікарів.
6. Вважати доцільним впровадження в навчальний процес для всіх спеціальностей дисципліни «Академічне письмо», покликаної сформувати у студентів основи наукової комунікації, розуміння принципів академічної культури, базових засад академічної доброчесності.
7. Узагальнити передовий досвід популяризації української мови серед студентів-іноземців.
8. Активізувати компаративістичні дослідження з питань ефективності вивчення іноземних мов.
9. Продовжити вивчення проблеми розвитку пізнавальної активності студентів, творчих здібностей, спілкування в полікультурному середовищі.
10. Акцентувати увагу на проблемах спілкування лікарів з пацієнтами, анамнезу, ятрогенії.
11. Викладачам кафедри української мови ТНМУ імені І. Я. Горбачевського розпочати роботу над колективною монографією «Лінгводидактика: актуальні питання теорії та практики».
За матеріалами II Всеукраїнської науково-практичної конференції «Мовна комунікація: наука, культура, медицина» опубліковано збірник тез.